Srážkovou daň odvádějí právnickým osobám a fyzickým osobám plátci registrovaní nebo se sídlem v Polsku. Musí se platit, pokud máte konkrétní příjmy, jako jsou dividendy, úroky nebo licenční poplatky.
Nejčastěji je spojena s placením poplatků nerezidenty (přeshraniční převody). Příležitostně se může vztahovat na tuzemské platby, např. při výplatě dividendy tuzemskému subjektu.
V roce 2019 byl daňový zákon novelizován o nové pravidlo. Na základě výše uvedeného pravidla je plátce povinen dodržovat při stanovení sazby srážkové daně tzv. due diligence. Musí zkontrolovat, zda je povolena nižší sazba WHT (Withhodling Tax – Srážková daň) nebo zda výše uvedená daň nemůže být sražena, pokud to umožňují podrobné předpisy nebo smlouvy o zamezení dvojího zdanění.
Údaje obchodního partnera, které musí být v tomto procesu ověřeny, jsou následující:
Udržování due diligence vyžaduje řadu časově náročných činností. Toky velkého množství informací mohou vést k chybám, pokud jsou tyto úkoly prováděny ručně.
Úkolem XELTO DIGITAL bylo implementovat řešení zaměřené na automatizaci due diligence údržby v procesu výpočtu WHT.
Odborníci XELTO DIGITAL navrhli robota, který dokáže automatizovat ověřování výpočtu WHT. Jeho provoz je naprogramován v souladu s principem due diligence.
Prvním krokem robota je načtení vstupního souboru, který obsahuje seznam obchodních partnerů k ověření.
Dále robot sbírá základní data o obchodním partnerovi z ERP systému Merit prostřednictvím databázového dotazu.
Dalším krokem je vyhledání obchodního partnera v základně úvěrové informační agentury (business intelligence agency) a stažení požadovaných informací. Robot se přihlásí na web přes uživatelské rozhraní – stejně jako člověk. K vyhledání obchodního partnera v základně používá název společnosti a její zemi původu.
Jsou staženy dvě zprávy ve formátu PDF. Jedná se o tzv. Verification Report a Global Family Tree Report. Soubory se uloží do příslušné složky.
Informace jsou naskenovány a požadovaná data extrahována do samostatného souboru v Excelu.
Data získaná v této fázi jsou následující:
Základní data:
Hlavní obchodní aktivity:
Shrnutí finančních údajů:
Údaje související se zaměstnáním:
Globální rodokmen:
Poté robot získává data z takových platforem, jako jsou:
Shromážděné informace jsou následující:
Po provedení všech výše uvedených kroků se stane následující:
Interní formulář (zasílaný zaměstnanci) obsahuje především dotazy na kontaktní údaje. Jsou požádáni, aby prověřili důvěryhodnost obchodního partnera.
Externí formulář obsahuje kromě základních údajů, které částečně zadává robot, také dotazy na obchodního partnera. Zabývají se:
V poslední fázi robot shromáždí všechny získané informace a vypracuje závěrečnou zprávu. Všechny pomocné soubory jsou připojeny k výše uvedené zprávě.
Příspěvek člověka v tomto procesu je omezen pouze na vytvoření vstupního souboru a ověření závěrečné zprávy. Je také možné naplánovat automatickou aktivaci robota, přesto se v tomto případě Klient rozhodl pro manuální službu.
Vzhledem k tomu, že Trans-eu má mnoho zahraničních obchodních partnerů, kteří jsou povinni dodržovat due diligence, ruční ověření by bylo vážnou výzvou.
A tím, že jsme se společností XELTO DIGITAL již spolupracovali na jiném projektu, byla volba dodavatele automatizace jasná.
Věřím, že největší přidanou hodnotou bylo vzájemné vytvoření konceptu robota. Projekt vedly dva týmy – počínaje nápadem a konče závěrečným testováním hotového řešení. V podstatě nám bylo po celou dobu poskytnuto odborné poradenství a velmi kreativní nápady.
Nakonec to, co se zdálo být noční můrou, je nyní automatické. Jsme zodpovědní pouze za kontrolu výkonu robota. Navíc díky různým registrům vedeným robotem přesně víme, co se stalo a kdy se to stalo.